Dnes je pondelok, 28.november 2022, meniny má: Henrieta
Čas čítania
2 minutes
Zatiaľ prečítané

Šesť spôsobov, ako prekonať krízu stredného veku

november 19, 2022 - 07:00
Po štyridsiatke mnohí prehodnocujú svoj život a všetky jeho aspekty. Rodina, kariéra, úspechy či neúspechy – jednoducho začnú uvažovať nad sebou, svojimi rozhodnutiami a ďalším smerovaním. Väčšinou nejde práve o najpríjemnejšie úvahy, preto to dokáže poriadne zamávať s ľudskou psychikou. Aj o tom je kríza stredného veku. Dobrou správou však je, že ju dokážete prekonať, no musíte jej čeliť a pracovať s ňou.
Foto: 
shutterstock

Kríza stredného veku na vás môže doľahnúť medzi 40 a 50 rokom života, ale u niektorých ľudí nastáva i skôr alebo naopak neskôr. Možno si mylne myslíte, že sa to týka len mužov, avšak nie je tomu tak. Ženy prežívajú krízu stredného veku tiež, a dokonca úplne inak ako mužské pokolenie.

Podľa odborníkov táto kríza vyvoláva u ľudí úzkosť, depresiu a pocity strachu súvisiace s uvedomením si blížiaceho sa konca života. S novou životnou etapou prichádzajú aj rôzne zmeny. Častým spúšťačom sú nepríjemné udalosti ako rozvod, strata blízkej osoby či zamestnania. Práve vtedy začnú ľudia pochybovať o veciach, ktorým sa pred niekoľkými rokmi rozhodli „zasvätiť“ svoj život.

Toto obdobie môže byť veľmi náročné, frustrujúce a plné rozporuplných emócií. Prinášame vám preto niekoľko rád, ako nad touto krízou zvíťaziť. Hlavne nezabúdajte, že na jeho zvládnutie nemusíte byť sami.

1. Kľúčové je prijatie

So starnutím sa neoplatí bojovať, je to vopred prehraný súboj, a čím skôr si to naplno uvedomíte, tým lepšie. Prijmite zmeny, ktoré so sebou prináša stúpajúci vek – vrásky, menopauzu, úbytok síl či šediny. Treba jednoducho prijať fakt, že s pribúdajúcimi rokmi budete vyzerať inak. Pamätajte však, že vašu vnútornú krásu to nijako neovplyvní.

2. Zdravie ako priorita

Zdravie – ako fyzické, tak i psychické, musí byť u vás na prvom mieste. Ak nezvládate svoju nahromadenú frustráciu, obavy či depresiu súvisiacu s krízou stredného veku, buďte k sebe úprimní a priznajte si, že si s tým neviete sami poradiť. Vyhľadať pomoc odborníka nie je hanba. Keď nájdete toho správneho psychológa, bude to pre vás prínosné a s jeho pomocou dokážete toto ťažké obdobie prekonať.

3. Sebareflexia

Ponorte sa do svojich pocitov a zistite, čo vás napĺňa a dáva vášmu životu zmysel. Vždy predsa existuje niečo, vďaka čomu zažívate pocity šťastia, naplnenia a užitočnosti. Váš život sa ešte nekončí, tak berte toto obdobie ako skvelú príležitosť na prehodnotenie svojho doterajšieho bytia. Zastavte sa, zamyslite sa nad sebou a konečne venujte všetku energiu len a len sebe.

4. Necíťte sa vinní 

Možno ste doteraz na sebareflexiu a prehodnocovanie života nemali čas. Rodina, deti, práca a všetky iné starosti vám to asi ani nedovoľovali. Teraz však nejde iba o nejaký rozmar, ale o nevyhnutnosť. Udeľte si povolenie skúmať svoje vnútro, potreby a životné otázky, ktoré vás trápia. Ide predsa o vašu psychickú pohodu a zdravie. 

5. Denník vďačnosti pomáha

Vždy pred spaním si zapíšte, za čo cítite vďačnosť alebo čo vás v daný deň potešilo. Spätne sa tak môžete pozrieť, ktoré veci či udalosti rozveselili váš deň a robiť ich tak častejšie. 

6. Nie ste v tom sami

Je dôležité vedieť, že nie ste jediní, pretože krízu stredného veku prežíva veľké množstvo ľudí. Ak sa o tom vo vašej rodine nehovorilo, skúste sa obrátiť na kamarátky. Využijte silu sociálnych sietí a nájdite si podpornú skupinu ľudí, ktorí bojovali alebo bojujú s tým istým čo vy. Možno sa s vami podelia o nejaké tipy, vďaka ktorým opäť nájdete zmysel života. Budete sa mať s kým porozprávať a pochopíte, že v tom nie ste sami.

 

- - Inzercia - -